“Peste 45,000 de români au făcut până acum cumpărături online prin platforma digitală de creditare TBI” - Petr Baron discută cu Forbes

13.12.2018    Share +

“Peste 45,000 de români au făcut până acum cumpărături online prin platforma digitală de creditare TBI” - Petr Baron discută cu Forbes

Achiziția de către TBI Bank a unui pachet de acțiuni de 9% în banca norvegiană Monobank a luat prin surprindere piața și a atras atenția clienților și a mass-media asupra noastră. Am fost flatați de interesul Forbes Bulgaria și de oportunitatea de a explica detaliile din spatele tranzacției, precum și câteva detalii despre proiectele noastre curente.

Iată textul complet al interviului pe care Petr Baron l-a acordat Forbes Bulgaria:

Cu circa o lună în urmă, banca bulgară TBI Bank a făcut o tranzacție neobișnuită pentru piața locală. A achiziționat o participație de 9% din banca norvegiană Monobank ASA, o bancă 100% digitală. Monobank administrează un portofoliu net de credite de consum de peste 360 milioane de euro.   

 

Este o ocazie perfectă de a discuta despre viitorul digital al TBI Bank cu Petr Baron, CEO al TBIF Financial Services, compania care deține creditorul. Înainte de a începe conversația noastră, aș vrea să clarificăm un lucru. Prima bancă digitală din Ucraina, care are deja 500.000 de utilizatori, se cheamă tot Monobank. Există vreo legătură între aceasta și banca norvegiană Monobank ASA, în care ați achiziționat o participație de 9%?

Nu există nicio legătură între cele două entități, în afara coincidenței de nume. De fapt, banca norvegiană era în operare deja în 2015, în timp ce proiectul ucrainean a fost lansat în 2017. În plus, aplicația mobilă ucraineană Monobank nu este o bancă în sine, din moment ce utilizează licența și capitalul Băncii Universale Ucrainene. La fel, popularul Revolut britanic nu este o bancă, dar mulți oameni cred că este pentru că oferă servicii financiare. Aceasta deoarece consumatorii se concentrează din ce în ce mai mult pe ce servicii primesc și la ce preț, și mai puțin pe aspectul juridic al entității - dacă furnizorul acestor servicii este o bancă sau nu. 

Cum ați decis să cumpărați o participație la Monobank?

Ne străduim să participăm la evenimente variate, conferințe, mese rotunde pentru a fi la curent cu ceea ce se întâmplă în industrie. În plus, noul CEO al 4finance Holding - corporația care deține TBIF Financial Services, Oyvind Oanes, care a preluat funcția în luna iunie, a fost membru în boardul de directori al Monobank ASA. Am observat că, în ultimii ani, Monobank s-a dezvoltat foarte bine, cu un ritm sănătos, în regiunea nordică, tradițional foarte puternică în digitalizare. Pe lângă Norvegia, ei mai operează în Finlanda și au în plan să înceapă operațiunile în Suedia. Monobank ASA și TBI Bank administrează aproximativ același volum de active, dar în timp ce noi asigurăm peste 1.000 de locuri de muncă, Monobank are 46 de angajați. Motivul principal pentru această dezvoltare este, desigur, faptul că utilizatorii caută să folosească noi canale pentru serviciile financiare, în special digitale. Acest lucru permite băncii să își optimizeze costurile. 

Ce înseamnă această tranzacție pentru voi - o investiție sau o cerere pentru un parteneriat?

O considerăm primul pas într-un parteneriat pe termen lung. Dar nu există un acord formal în acest moment. Acum analizăm să vedem care dintre modalitățile lor de lucru poate fi implementat în ecosistemul nostru organizațional. În prezent, Monobank se concentrează mai ales pe creditul de consum, care este exclusiv digital. De asemenea, ei emit carduri virtuale, plănuind să dezvolte soluții de business B2B și POS. În privința numărului de clienți, TBI Bank este mai mare decât Monobank, dar suntem comparabili în privința volumului de active și a volumului total de credite, pentru că în regiunea nordică oamenii iau credite semnificativ mai mari decât aici. În ceea ce privește piețele, Monobank operează în prezent pe două piețe, în timp ce TBI Bank, în afară de sucursalele din Bulgaria și România oferă, de asemenea, depozite bancare în Germania, unde suntem parteneri cu platforma de depozite online Raisin. În ceea ce privește produsele, noi avem deja ceea ce ei oferă. La fel și în privința atitudinii și a experienței clienților. Dar ceea ce ne interesează în acest moment este cum își optimizează ei procesele în back-office, iar acolo putem să învățăm mult de la ei, astfel încât să devenim mai flexibili. 

Cum vedeți digitalizarea serviciilor financiare în regiunea noastră?

În continuare cea mai mare parte a businessului se desfășoară offline. Oricum, nu cred că viitorul aparține exclusiv doar serviciilor online sau doar celor offline. Avem grupuri diferite de clienți, cu preferințe diferite și acest lucru este de înțeles.  

Anul trecut, TBI Bank a introdus o platformă complet digitală pentru creditarea online în România. Acest serviciu este acum integrat în 400 de magazine online din România și peste 45.000 de utilizatori au beneficiat deja de avantajele serviciului nostru. Implementăm deja soluția și în Bulgaria, alături de un mare retailer, iar lansarea ar trebui să aibă loc în câteva săptămâni. Clientul va trece printr-un proces de aplicare pentru un credit ce nu va dura mai mult de 9 minute. Sistemul realizează toate verificările pentru aprobarea creditului și necesită o singură autentificare a identității aplicantului, folosind camera video a dispozitivului pe care îl deține. Acesta este validat în același timp de un angajat al băncii, dar avantajul pentru client este că tot procesul se desfășoară chiar și de acasă și poate folosi chiar și un smartphone, fără a fi nevoie să se deplasez într-o sucursală. 

Cum va fi folosit sistemul de securitate la accesarea contului?

În prezent, folosim un cod unic ce este trimis pe e-mail imediat după cererea userului. Dar în viitor vor fi tehnologii noi, mai sofisticate. Acum, de exemplu, testăm posibilitatea ca userul să fie recunoscut la reintrarea în sistem nu prin introducerea unei parole, ci prin felul în care tastează pe laptopul său. A fost dezvoltat un algoritm ce poate recunoaște diferențele în modelul de tastare, care este unic pentru fiecare individ. Aceasta ar fi foarte avantajos pentru clienți. În opinia mea, autentificarea prin amprentă începe să se estompeze. Cei de la Apple au introdus primii această tehnologie și acum vedem că încep să parieze mai mult pe recunoașterea facială. Așa că nu sunt sigur că această tehnologie va mai continua să existe pentru mult timp. 

Contact

Serviciul Relatii Clienti
021 / 529 86 00

Program de lucru:
Luni - Vineri
| 09:00 - 18:00 

Sambata - Duminica
| Inchis 

Retea

Sediul Central

Bucuresti, Romania,
Strada Putul lui Zamfir, nr. 8-12, Sector 1