Stiri

Bancile accepta provocarea companiilor fintech: Valentin Galabov, Presedintele Consiliului Director al TBI Bank, a discutat cu revista Your Business

Domnule Galabov, care sunt schimbările din instituțiile bancare, considerate relativ conservatoare, în contextul ofensivei tehnologiilor digitale și a revoluției digitale în ansamblu?

Băncile acceptă provocarea revoluției digitale și, în special, a companiilor fintech. Procesul merge pe două direcții – atât la nivelul proceselor interne din cadrul băncilor, cât și al produselor pe care acestea le oferă. Toate serviciile care pot fi digitalizate și, prin urmare, diminuează prezența fizică a instituțiilor bancare, devin din ce în ce mai accesibile și facile, oferind adesea clienților servicii 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână. Prin urmare, cei care au capacitatea de a se adapta cel mai bine așteptărilor clienților lor vor avea și cele mai bune șanse să-și mențină poziția în piață și să atragă noi clienți, în special din rândul așa-numitei generații de ”millenials”. Conservatorismul este, desigur, inerent instituțiilor bancare atunci când vine vorba de managementul riscului, însă pe de altă parte, digitalizarea produselor și proceselor este obligatorie în noua eră a serviciilor bancare. La TBI Bank, aceste procese sunt deja în plină desfășurare și digitalizarea stă la baza tuturor relațiilor noastre cu clienții. Lucrăm la dezvoltarea și implementarea de produse și servicii financiare digitale, accesibile online, simplu și rapid. Ceea ce e valabil atât pentru produsele și serviciile noi, cât și pentru cele deja existente în portofoliu.

In concordanță, observați schimbări în ceea ce privește modul în care clienții comunică, caută și folosesc servicii bancare?

Se pare că o mare parte din generația tânără se simte mai confortabilă dacă are acces la servicii bancare prin intermediul computerului sau telefonului mobil, fără să mai fie necesară prezența efectivă a unui angajat al instituției de credit. Nu numai că ei nu caută o astfel de interacțiune directă, dar aceasta îi și împovărează. Este clar pentru noi că fiecare nouă generație este din ce în ce mai familiarizată cu tehnologia, ceea ce determină băncile să se concentreze și mai mult pe comunicarea și interacțiunea cu clienții prin intermediul unor aplicații relevante.  Pentru cei obișnuiți să lucreze cu aplicații, chatbots, roboți direct pe telefonul lor mobil, timpul este factorul cel mai important. Astăzi, nu mai este nevoie să deschidem laptopul sau tableta, este suficient să avem un smartphone pentru a obține orice avem nevoie, chiar și în ceea ce privește serviciile financiare. Comunicarea este, așadar, o provocare în contextul acestui public pe care îl deservim. Pe de-o parte, căutăm permanent să răspundem așteptărilor clienților noștri cu vârstă înaintată, care poate s-au retras deja din activitatea profesională, ținând cont de obiceiurile lor de comunicare cu banca. Pe de altă parte, dezvoltăm produse și aplicații dedicate generațiilor tinere și, prin tot ceea ce facem, ne propunem să fim o bancă modernă și fresh. Implicit, moneda noastră trebuie să fie mereu poziționată pe verticală pentru a avea ambele fețe mereu vizibile, astfel încât noi să putem ajunge cu succes la ambele categorii de clienți și să fim atractivi pentru generații aflate la 30-40 de ani distanță.

Cum intră TBI Bank în era digitală?

Am investit într-o nouă generație de sisteme non-tradiționale de management de proces și de aplicații fintech care trebuie să răspundă noilor tendințe într-un ritm alert. Suntem orientați către retail banking și asta încă necesită trecerea la servicii digitale, online pentru clienții care își transformă rapid obiceiurile de consum. Și aș pune accent pe lansarea de noi produse în Bulgaria și România. Anul trecut, am lansat o nouă platformă de depozite online în România, platformă care va fi operațională și în Bulgaria în foarte scurt timp. In luna iulie a acestui an, am lansat depozite online pe piața din Germania. În România, am lansat primul nostru produs de creditare online cu identificare video și semnătură electronică – clienții TBI pot obține acum un credit online în numai câteva minute. În același timp, am lansat astfel de soluții inovatoare și pe pe piața din Bulgaria. Creditele online pentru companii mici au fost de asemenea lansate în Bulgaria. Acestea sunt doar câteva dintre planurile noastre prin care să răspundem cererii în creștere pentru soluții digitale inovatoare în cele două piețe. Și avem multe planuri și pentru anul viitor, însă le luăm pas cu pas. Credem că digitalizarea schimbă viețile financiare ale clienților noștri.

Care sunt principalele atuuri ale TBI în ceea ce privește oferta de produse?

Creditele în magazine tradiționale și online, creditele prin aplicația online care oferă clienților, în doar câteva minute, finanțarea de care au nevoie. Încercăm să creăm oportunități pentru clienții noștri. Toate serviciile care au presupus până acum vizita clientului într-o sucursală bancare ar trebuie să fie disponibile și pe computer sau pe telefonul mobil. Cu ajutorul imaginilor video și a semnăturii electronice, fiecare persoană se poate identifica, poate accesa contul lor bancar și poate obține serviciile online de care are nevoie. Credem că accesibilitatea și convenabilitatea sunt beneficii importante ale serviciilor pe care le oferim, inclusiv cele de creditare. În cazul nostru, avem avantajul de a nu avea o ”greutate” pe umeri – numărul mare de sucursale, obiceiurile înrădăcinate sau investițiile ridicate pe care le implică modelul tradițional în banking. Acest lucru ne permite să fim flexibili, perseverenți și dedicați digitalizării cât mai accelerate a tuturor serviciilor noastre.

Cât de accesibile sunt creditele clienților? Cât de restrictivi sunteți?

Nu e vorba de restricții, ci de un management firesc al riscului. Modelele de management al riscului sunt esențiale pentru competitivitatea băncilor. Procesele sunt din ce în ce mai rapide astăzi, iar noi lucrăm la o aplicație prin care să oferim credite pe telefon în doar câteva minute. Oricine are un scor de credit normal poate obține un împrumut. Pe scurt, oferim finanțare celor care au oportunitatea să plătească creditul. În caz contrar, creditarea este nesănătoasă atât pentru instituție, cât și pentru consumator. Încrederea, securitatea și predictibilitatea sunt trăsături cheie pentru orice instituție financiară și misiunea noastră este să menținem aceste trăsături la cel mai înalt nivel.

Ce alte produse sau servicii specifice oferiți pentru companii?

Inițial, TBI Bank s-a concentrat pe creditarea pentru persoane fizice, dar acum oferim și soluții de finanțare dedicate companiilor mici și mijlocii. Suntem activi în finanțarea de proiecte de agricultură prin programe Europene și nu numai, oferind finanțare suplimentară pe care clienții nu o pot obține în mod uzual.

Cum atrageți și rețineți talentele de care aveți nevoie?

Cu cât obiectivele de eficiență, viteză și calitate a produselor și serviciilor sunt mai mari, cu atât crește nevoia de specialiști. Misiunea oricărei organizații este să descopere, dezvolte și maximizeze creșterea. Punem mult accent pe atragerea, atât din plan local, cât și internațional, a talentelor și experților în inovație, a oamenilor cu abilități și cunoștințe relevante, dar și cu mult entuziasm, care corespund profilului băncii.

TBI Bank este o companie care prețuiește potențialul tinerilor. Ei au capacitatea să schimbe lumea, trăiesc într-o dinamică permanentă, sunt foarte flexibili. Ne concentrăm permanent să îi atragem, să lucrăm împreună, să dezvoltăm produsele pe care ei le caută. Cu o nouă viziune privind dezvoltarea și digitalizarea, le oferim o oportunitate unicp de a contribui la dezvoltarea de soluții online și mobile inovatoare. Tinerilor nu le place rutina, ei caută ceva nou în fiecare zi, lucru care îi împinge către companii cum este TBI. Inovația și leadership-ul creativ în procesul de digitalizare atrag, de asemenea, oameni motivați.

Internet of Things (IoT) este o tehnologie tot mai discutată, la fel ca realitatea virtuală. Cum credeți că se vor regăsi aceste tehnologii în industria bancară?

Realitatea virtuală și inteligența artificială creează multe oportunități pentru dezvoltarea de produse bancare online sau mobile. Toată lumea urmărește evoluția acestor tehnologii și lucrează, într-un fel sau altul, la integrarea lor în serviciile pe care le oferă. Crearea unui cont virtual direct de pe telefonul mobil, în care clientul poate obține un împrumut și merge la cel mai apropiat bancomat pentru a retrage numerar este numai un exemplu. Prin semnătura electronică unică și cu ajutorul identificării video pentru obținerea unui împrumut sau a altor servicii bancare, clientul poate accesa toate produsele de care are nevoie online, direct pe telefonul lor mobil.

Pot fi consumatorii siguri că băncile le protejează datele personale și banii? Se vorbește tot mai mult despre servicii cloud, iar clienții se tem că influența lor asupra vieții personale este mai mare ca oricând.

Băncile fac tot posibilul să protejeze spațiul virtual. Ele se supun, totodată, directivei "General Data Protection Directive" (GDPR). Băncile sunt printre cele mai reglementate instituții și încearcă să adopte tehnologiile care garantează cel mai ridicat nivel de protecție pentru consumatori. Fiecare bancă face toate eforturile în acest sens. Când vine vorba despre bani și despre date personale, oamenii vor să le știe în siguranță. 

EN agentii TBI